System Identyfikacji Miejskiej

Sopot chce uporządkować oznakowanie w przestrzeni miejskiej

Pomóc ma w tym spójny System Identyfikacji Miejskiej (SIM) obejmujący zarówno oznakowanie w ruchu pieszym, jak i drogowym.

Obecnie w Sopocie nie istnieje jeden spójny system informacji wizualnej. Tablice informacyjne są często umieszczane w przestrzeni miasta w sposób przypadkowy, mało czytelny. Brakuje także informacji w języku angielskim czy w postaci ikon graficznych, multimedialnych map. Brakuje również informacji kierujących do najważniejszych atrakcji turystycznych, a przyjeżdzający do miasta turyści często nie wiedzą, w którą stronę udać się na molo czy plażę. Ponadto na słupkach informacyjnych jest duża liczba kierunkowskazów do obiektów gastronomicznych i noclegowych, często już nieistniejących. Zbyt duża liczba tego typu znaków w jednym miejscu zdecydowanie nie spełnia swojej roli, żeby kierować ludzi do danych obiektów – powoduje chaos informacyjny.

Nowy SIM Sopotu skierowany jest do turystów i mieszkańców miasta. Zostaną zdemontowane istniejące brązowe tabliczki. Nowy SIM obejmie: tablice z nazwami ulic, tablice kierunkowe do atrakcji turystycznych, totemy z mapami Sopotu (w ruchu pieszym), totemy i znaki kierujące do kategoryzowanych hoteli i campingów (ruch drogowy), 2 multimedialne pylony z interaktywnymi mapami miasta, tablice dla szlaków spacerowych i ważnych obiektów/miejsc w Sopocie. Projekt obejmuje również słupki, na których zamontowane zostaną znaki.

Prace są w fazie projektowej i dotychczas:

  • została stworzona koncepcja i główne założenia SIM, m.in.: główny odbiorca to turysta; system jest dwujęzyczny (j. polski i j. angielski); atrakcje turystyczne mają swoje ikony; na znakach określone są odległości do poszczególnych atrakcji;
  • przeprowadzono analizę liternictwa i wybrano czcionkę, formę oraz kolorystykę;.
  • wytyczono lokalizacje i zaprojektowano znaki kierunkowe do atrakcji turystycznych oraz totemy z mapą w ruchu pieszym i drogowym;
  • opracowano tablice z nazwami ulic;
  • opracowano mapę Sopotu i ikony sopockich atrakcji turystycznych;
  • opracowano koncepcję działania i projekt nośnika 2 multimedialnych pylonów z ekranami dotykowymi.

 

Znaki kierujące do atrakcji turystycznych, w ruchu pieszym, powstaną w:

 

 

  • ul. Bohaterów Monte Cassino (1A, 2, 3)
  • ul. Kościuszki (10, 11)
  • ul. 3 Maja (8, 8A, 8B)
  • ul. Bitwy pod Płowcami (7A, 7B)
  • ul. Grunwaldzka (6, 6A)
  • ul. Powstańców Warszawy (5A)
  • ul. Haffnera (4, 4A)
  • Al. Wojska polskiego (12A)
  • wyjścia z SKM Sopot Wyścigi (9)
  • wyjścia z SKM Sopot Kamienny Potok (13)

 

Znaki (155 x 25 cm) kierujące do atrakcji turystycznych (w ruchu drogowym) powstaną przy Al. Niepodległości (14, 14A, 14B, 15).

Totemy ze znakami kierunkowymi oraz mapą Sopotu planowane są:

  • Ul. Dworcowa w okolicy Hotelu Rezydent (1)
  • Plac Przyjaciół na wysokości ul. Grunwaldzkiej (3)
  • Haffnera na wysokości Grodziska (4A)
  • Powstańców W-wy / Goyki (5)
  • Grunwaldzka / 3-Maja (7)
  • SKM Sopot Wyścigi (9)
  • Kościuszki/Marynarzy (10)
  • Kościuszki / Chopina (11)
  • Al. Wojska Polskiego / Poniatowskiego (12)

 Totemy będą miały wymiary 3 m x 95 cm.

 

 

Na załączonej mapie te miejsca oznaczone są numerkami.

2 pylony multimedialne z mapami powstaną w miejscach:

  • Plac Konstytucji 3 Maja
  • Plac Przyjaciół

2 multimedialne informatory (pylony) z dotykowymi ekranami, które zostaną zainstalowane w miejscach o dużym natężeniu ruchu turystycznego. Zostanie na nich zainstalowane oprogramowanie które będzie kierować turystę wybranymi przez niego szlakami (pieszymi i rowerowymi). System opierać się będzie na interaktywnej mapie Sopotu (z oznaczonymi atrakcjami przy użyciu ikon graficznych), na której warstwami zostaną zaznaczone m.in. atrakcje turystyczne miasta, hotele, gastronomia, puby, szlaki spacerowe, rowerowe itp. Przewidziana będzie możliwość wyszukiwania obiektów oraz trasy dojścia/dojazdu. Obsługa informatorów będzie dwujęzyczna – oprócz j. polskiego – również w j. angielskim.

 

Jaki kolor ma Sopot?


Sopot jest bardzo eklektyczny, w architekturze sopockiej występuje kompilacja wielu różnych elementów i kierunków artystycznych – duża różnorodność występuje także w odniesieniu do kolorystyki miasta.

W tak skomplikowanej miejskiej tkance bardzo ciężko znaleźć jednolity kolor, dlatego została podjęta decyzja, aby zwrócić się w stronę zatoki i morza. Nie jest to kolor lazurowego morza z folderów reklamowych, ale prawdziwa kolorystyka Zatoki Gdańskiej.

 

 

Typografia


Bezpośrednią inspiracją, która posłużyła do stworzenia serii ikon jest typografia.
Ich kształty są ściśle powiązane z kształtami liter kroju Quadraat.

 

Opracowano ikony do sopockich atrakcji:

  1. Molo / Marina
  2. Plaża
  3. Przystań Rybacka
  4. Dom Zdrojowy
  5. Informacja Turystyczna
  6. Państwowa Galeria Sztuki
  7. Dworek Sierakowskich
  8. Scena Kameralna Teatru Wybrzeże
  9. Ergo Arena
  10. Hipodrom
  11. Grodzisko
  12. Opera Leśna
  13. Aquapark
  14. Muzeum Sopotu
  15. Stadion Leśny
  16. Stadion Ogniwo
  17. Centrum Żeglarstwa i Windsurfingu
  18. Krzywy Domek
  19. Łysa Góra
  20. Grzybek inhalacyjny / Solanka
  21. Teatr na Plaży/ Teatr Atelier
  22. Hala 100-lecia Sopotu
  23. Dworzec PKP
  24. Centrum

Jaka forma?


Wiatr jest naturalnym zjawiskiem, jakie spotykamy nad morzem. Jest zjawiskiem bardzo charakterystycznym dla Sopotu, trochę zapomnianym przez mieszkańców, ale bardzo odczuwalnym przez turystów. Wiatr jest podstawową abstrakcyjną rzeczą, która oddziałuje na nasze zmysły.



Tworząc System Informacji Miejskiej zainspirowaliśmy się właśnie wiatrem. Jeśli tradycyjną formę poddamy jego sile, forma podda się jej i stworzy nową, dynamiczną strukturę.

 

zaprojektowano wzory tablic z nazwami ulic

 

 

Przykładowe tablice w rzeczywistej skali można zobaczyć w ciągu pieszym prowadzącym od ul. Marynarzy do Kościuszki za tunelem SKM (w miejcu gdzie ustawiona była do niedawna tymczasowa kasa biletowa PKP).

Ruch drogowy

Powstaną totemy (na Al. Niepodległości) oraz znaki kierunkowe do kategoryzowanych hoteli i campingów. Będzie ich zdecydowanie mniej niż w obecnym oznakowaniu obiektów noclegowych, aby nie wprowadzać chaosu informacyjnego.

 

projektanci sim

Koncepcję i projekt przygotowało studio kreatywne Świerszcze we współpracy z Biurem Promocji i Komunikacji Społecznej oraz Biurem Konserwatora Zabytków Urzędu Miasta Sopotu.

Studio Świerszcze, działające na rynku od blisko 10-ciu lat, zajmuje się zarówno identyfikacją wizualną firm, jak również dużymi kampaniami reklamowymi i społecznymi oraz oprawą graficzną wydarzeń muzycznych/kulturalnych. Główny projektant i wspólnik - Adam Świerżewski - jest także doktorantem i wykładowcą na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz asystentem w Pracowni Plakatu i Form Reklamowych, samodzielnie prowadzi zajęcia w Pracowni Projektowania Znaków i Systemów Identyfikacji. W skład zespołu Studia pracującego nad SIM wchodzą także projektanci form przemysłowych.

 

© 2014 URZĄD MIASTA SOPOTU   |
PROJEKT I WYKONANIE: PHENO