Ochrona cennych obszarów przyrodniczych w Sopocie
Od kwietnia 2016r do listopada 2018r w Sopocie realizowany jest projekt pn.
„Ochrona, rewaloryzacja i zabezpieczanie obszarów cennych przyrodniczo w Uzdrowiskach Woj. Pomorskiego poprzez budowę infrastruktury ukierunkowującej ruch turystyczny oraz zagospodarowanie i zwiększenie bioróżnorodności na terenach cennych przyrodniczo w Ustce i Sopocie.
Projekt otrzymał dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego województwa pomorskiego na lata 2014-2020 w ramach działania 11.4 Ochrona różnorodności biologicznej
Głównym cel projektu to ochrona, rewaloryzacja i zabezpieczenie ponadprzeciętnych na tle kraju walorów przyrodniczych i krajobrazowych dwóch uzdrowisk województwa pomorskiego. Najbardziej atrakcyjne przyrodniczo obszary zostaną zagospodarowane i zabezpieczone przed nadmierną penetracją mieszkańców i turystów.
Ważnym elementem projektu są inicjatywy kierowane do młodych sopocian, których zadaniem jest kształtowanie postaw ekologicznych, wzrost świadomości ekologicznej i historycznej wśród dzieci i młodzieży .
Szczegółowy zakres działań zaplanowanych w Sopocie obejmuje:
Działania inwestycyjne
- budowa sopockich błoni -etap III
- Skarpa sopocka wzdłuż ulicy j. Sobieskiego
- Skarpa sopocka wzdłuż ulicy Winieckiego do ul. Goyki
- Skarpa sopocka wzdłuż ulicy Winieckiego do Grodziska
- zagospodarowanie terenu wzdłuż potoku Kamiennego u zbiegu ulic Haffnera i Powstańców Warszawy
- dojście do użytku ekologicznego Wąwozy Grodowe
- budowa parkingu u zbiegu ulic Powstańców Warszawy i Haffnera
- Uporządkowanie Lasku Karlikowskiego
Działania edukacyjne
- Przeprowadzanie akcji ekologicznych zgodnie ze szkolnym kalendarzem ekologicznym;
- Objęcie patronatem przez poszczególne szkoły podstawowe fragmentów skarpy sopockiej- „Sopocki patrol ekologiczny” ;
- Warsztaty przyrodnicze, historyczne i artystyczne na terenie skarpy sopockiej Grodziska i TPK ;
- Akcje porządkowe połączone z piknikiem na terenie lasu oraz skarpy sopockiej i jej okolic z okazji np. Sprzątania Świata, Dnia Ziemi, Dnia Dziecka;
- Propagowanie najcenniejszych przyrodniczo obszarów poprzez wydanie publikacji na temat przyrodniczych skarbów Sopotu”, której forma i treść będą wynikiem konkursów szkolnych;
- Projekt okładki zeszytu zawierającej kalendarz ekologiczny, wybranego w konkursie szkolnym.
Projekt zakłada ponadto podjęcie działań na rzecz ustanowienia form prawnej ochrony w formie użytku ekologicznego obszarów o wyróżniającej się bioróżnorodności w Sopocie
Projekt partnerski –Gmina Miasto Ustka i Gmina Miasta Sopotu
Całkowita wartość projektu 11 204 146,5 zł
Wartość projektu w części Sopotu- 6 841 228 zł
Wartość kosztów kwalifikowanych Sopotu – 6 641 228 zł
Kwota dofinansowania dla Sopotu 4,321 640,71 zł

Konkursy dla uczniów
Ważnym elementem projektu są także działania edukacyjne i kształtowanie postaw ekologicznych wśród dzieci i młodzieży. Dlatego zapraszamy do udziału w dwóch konkursach – fotograficznym i literackim. Oba konkursy skierowane są do uczniów sopockich szkół.
Przyrodnicze Osobliwości Sopotu – konkurs fotograficzny
Konkurs skierowany jest do uczniów klas IV-VI szkół podstawowych i uczniów gimnazjów. Tematyka fotografii dotyczyć ma sopockiej przyrody i ma zachęcić młodzież do poszukiwania niezwykłych roślin i niezwykłych zielonych miejsc. Prace konkursowe powinny być przekazane do nauczycieli do 12 maja 2017 r.
Zielone miasto między morzem a lasem – konkurs literacki
Uczestnikami konkursu mogą być uczniowie sopockich gimnazjów i liceów. Forma prac jest dowolna, może to być baśń, bajka, komiks, opowiadanie lub wspomnienie. Dodatkowym utrudnieniem jest to, że odbiorcą tekstu ma być dziecko w wieku 6-12 lat. Prace pisane czcionką 12 punktów powinny mieć wielkość maksymalnie 5 stron A4 (w przypadku komiksu lub pracy zawierającej więcej niż 5 ilustracji maksymalnie 10 stron). Na prace konkursowe czekamy do końca maja 2017 roku.
Organizatorem obu konkursów jest Urząd Miasta Sopotu. Regulaminy konkursów znajdują się na stronie www.miasto.sopot.pl, szczegóły dostępne również u nauczycieli przedmiotowych.